Els Castells de Sant Martí de Centelles i de la Popa

SENDERS DE PETIT RECORREGUT PER CATALUNYA
Ruta: Els Castells de Sant Martí de Centelles i de la Popa  –  10,50 Km. – 3h
Dissabte 25 de gener de 2020

Bon dia, amics del Grup de Muntanya!

Avui hem sortit de Barcelona dos cotxes amb set caminadors fins al municipi de El Figaró-Montmany (Vallès Oriental) on ens estava esperant l’Enric Fiestas. Hem esmorzat al Bar Restaurant “La Cuspineda”.

Hem deixat els cotxes al pàrquing de la parròquia de Sant Martí de Centelles (Osona). Comencem tots vuit a caminar pel carrer de la Font. Pugem una forta pujada per la muntanya on trobem baranes i grapes d’acer per facilitar més la pujada. Seguim pel camí fins arribar al Castell de Sant Martí de Centelles construït al segle IX, fou residència senyorial i masoveria i abandonat a finals del segle XIX, i destinació freqüentada per excursionistes. Anem al mirador on tenim unes bones vistes del Pirineu, el Montseny nevats i la plana de Vic envoltada d’un cel grisos.

Deixem el Castell darrere nostre seguint un camí que ens porta a una pista amb forta pujada que ens condueix fins a un pla on es troba la Masia de la Rovira dels Cerdans.

Continuem per un camí boscos rodejat de penya-segats i parets rocoses fins que pugem un tram força pedregós fins arribar a la plana sota la gran roca on s’aixeca el castell de Castellcir o de la Popa, ja a la comarca del Moianès. Voregem la roca per pujar l’escalinata que dona accés a un portal del castell. Sortint a l’exterior trobem la capella de Sant Martí de la Roca. El castell està documentat des del segle XI. Abandonat va esdevenir masoveria i les seves dependències van ser aprofitades com a corrals, estables i pallers. Allà hem parat una estona per a menjar i veure, ametlles i dolços, és a dir, ganyips gentilesa de la Neus Montañola i la Teresa Ubach.

Seguim el mateix camí de tornada, fins a la pista primera, on els nostres amics Enric Fiestas i Enric Caballé han anat a buscar els cotxes. Nosaltres hem continuat baixant per la pista on a la dreta teníem unes vistes espectaculars del Castell de Sant Martí de Centelles. Arribem per la pista fins a la Masia de El Pujol on a prop de la carretera hem esperat que vinguessin els nostres amics a recollir-nos.

Hem anat fins al municipi d’El Figaró-Montmany al Bar Restaurant “La Cuspineda” on hem dinat tots junts per passar una bona vetllada amb bona companyia.

Hem de donar les gràcies a l’Enric Fiestas per haver planificat aquest bonica excursió i guiar-nos fins arribar al nostre objectiu.

Martí Simó Pascual (25/01/2020)