GR3. Etapa 14. De Can Formiguera a Pons

Etapa 14. De Can Formiguera a Pons
16,125 km. – 4,08 h.
Diumenge 12 de Març de 2017

Hola, amics del Grup de Muntanya!

Avui hem sortit de la ciutat de Barcelona vint-i-una persones amb un autocar fins a Can Formiguera (el Solsonès) on han baixat set caminadors. Allà ens hem parat a esmorzar i caminant a dos kilòmetres ens hem trobat amb l’ermita de Sant Miquel de Valldàries.
Seguint un corriolet que feia una forta baixada, hem arribat fins a una pista pavimentada que ens ha dut fins al poble de Vilanova de l’Aguda.
Després hem caminat per una pista que es desviava per un camí no descrit en la descripció que ens ha dut a una altra pista on hem passat pel costat de la Creu de la Samarra.

Seguint la pista hem passat per les granges de Ramón Armengol, fins que a l’esquerra a un nivell més alt, es veu l’aqüeducte de Valldans.
Seguint una pista que puja gradualment hem arribat fins al cim on ens hem trobat amb la col·legiata i el castell de Sant Pere de Pons. Aixecada durant l’any 1143 com a monestir benedictí. L’any 1169 s’instituí una canònica augustiana que fou donada al bisbe d’Urgell. Es convertí en un petit priorat que entrà en decadència a mitjans segle XIV. Queda en peus l’església, un edifici romànic d’una nau i tres absis de disposició trilobulada o fent creuer amb un cimbori sobre el qual s’aixecava el campanar.

Els set caminadors hem arribat al municipi de Pons situat a la comarca de la Noguera on ens esperava l’autocar.
Els catorze no caminadors han anat a esmorzar al Bar Restaurant “Can Valls” i després han anat a fer una visita guiada el monestir de Santa María de Gualter (segle XII) i d’estil romànic i ogival, destruït el 1938 per una bomba durant la Guerra Civil. Després han anat a visitar el pantà de Rialp.

Hem anat a dinar al Bar Restaurant “Can Valls”, situat al municipi de Vilanova de l’Aguda. De postres hem menjat un pastís de xocolata acompanyat amb cava per celebrar el norantè aniversari de l’Encarna Sahún.

Martí Simó Pascual (12-03-2017)